Thursday 16 October 2014

Karangan Usahawan, Kumpulan L SMKM

Tajuk: Faktor-faktor kejayaan seorang usahawan di negara kita.
Oleh: Irshad & Anwar.

            Usahawan ialah individu yang menggabungkan tiga faktor utama dalam ekonomi iaitu tanah,buruh dan modal dalam mengeluarkan sesuatu proses pengeluaran.Ganjaran kepada usahawan adalah untung kerana berani menanggung risiko kerugian yang besar.Setiap hari di dada-dada akhbar isu kejayaan usahawan tempatan sering menjadi isu yang sering hangat diperdebatkan.Hal ini bermaksud bahawa usahawan merupakan salah satu penyumbang utama dalam ekonomi negara kita.Nabi Muhammad SAW bersabda,satu per sembilan daripada sumber rezeki adalah berniaga.Justeru,semua pihak mestilah komited dan beritizam untuk mendepani isu ini kerana hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih. Persoalannya,apakah faktor-faktor kejayaan seorang usahawan?
            Pada pendapat saya,antara faktor kejayaan seorang usahawan ialah penguasaan ilmu pengetahuan.Hal ini di katakan demikian kerana tanpa penguasaan ilmu kita mudah ditipu dan ditindas oleh golongan lintah darat.Kita juga boleh menjalankan kajian tentang cara untuk memperoleh keuntungan yang maksimum  pada setiap tempoh perakaunan.Selain itu,antara bidang keilmuan yang boleh diceburi untuk mendalami dunia keusahawanan ialah Sains Akuatori,Prinsip Perakaunan,Ekonomi Asas ,dan Matematik Perniagaan.Contoh yang boleh dijadikan teladan untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya ialah Myclin,Donald Trumh,Bill Gates dan Syed Mokhtar Bhukori.Memang tidak dinafikan,penguasaan ilmu pengetahuan membolehkan kita menjadi seorang usahawan yang berjaya.
            Selain itu,faktor yang paling dominan ialah modal yang mencukupi.Modal terbahagi kepada dua iaitu modal wang dan modal fizikal.Modal wang merupakan modal  boleh dicairkan untuk mengeluarkan sesuatu produk yang menelan kos  .Modal fizikal adalah mesin,bangunan kilang, dan bahan mentah.Tanpa ketiga-tiga objek ini,usahawan tidak akan dapat mengeluarkan ‘output’ yang ingin dikeluarkan atau ‘output' yang memaksimumkan keuntungan.Ganjaran kepada pemilik modal adalah faedah atau dikenali sebagai bunga.Modal boleh diperoleh melalui pinjaman bercagar atau dikenali pinjaman persendirian.Usahawan boleh membuat pinjaman dalam kuantiti yang banyak berbanding “overdraf” bank.Antara agensi kerajaan yang boleh menyediakan kemudahan pinjaman ialah MARA,TEKUN dan Pusat Urus Zakat.Tegasnya ,modal yang mencukupi akan menjamin kejayaan seseorang usahawan dalam bidang keusahawanan.
            Akhir sekali,untuk menjadi usahawan yang berjaya ialah gigih berusaha.Sebagai contoh,seseorang usahawan mestilah memajukan lagi perniagaannya di peringkat antarabangsa tanpa mengenal erti putus asa.Tokoh usahawan yang boleh dijadikan contoh ialah Puan Rozita Ibrahim,pengusaha Sendayu Tinggi.Beliau sanggup bermalam di dalam lorinya semasa memasarkan produknya.Hasil ketekunan dan kegigihannya,kini beliau bergelar jutawan kosmetik yang tersohor di Malaysia. Tuntasnya,untuk menjadi usahawan yang berjaya kita mestilah gigih berusaha ,bertepatan dengan kata peribahasa genggam bara api biar sampai jadi arang.
            Kesimpulannya, faktor-faktor kejayaan untuk menjadi usahawan ialah semua pihak mestilah berusaha tanpa mengenal erti jemu.Kita mestilah rajin,jujur,berdaya saing dalam usaha menjadi usahawan Berjaya.Pengemblengan tenaga dan usaha untuk menjayakannya amatlah ditagih kerana orang bijak pandai pernah berpesan ,kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.Dalam pada itu usaha yang sistematik dan proaktif mestilah digerakkan mulai dari sekarang kerana perjalanan yang beribu batu bermula dengan langkah yang satu.Jika kita merancang tetapi malas berusaha,ini seakan-akan Mat Jenin dengan mimpinya.Oleh itu kita mestilah berusaha untuk mencapai kejayaan.
           

2 comments:

  1. Assalamualaikum wr wb.
    Salam persahabatan
    Perkenalkan, nama saya Andrean baskoro, saya tinggal di jawa tengah, Indonesia. Sedikit berkongsi kisah hidup saya, semoga dapat menjadi inspirasi bagi rakan-rakan yang sedang terjerat mslh hutang terutama riba.
    3 tahun yg lalu saya pernah rugi dalam perniagaan hartanah dan kotraktor hingga akhirnya terjerat hutang sampai dengan hampir Milyaran. Dari mula kereta operasi s / d kereta peribadi ghaib. Dari merumahkan pekerja sampai akhirny saya yang merumahkan diri .. (lha wong muflis).
    Ada banyak ikhtiar yg sempat saya lakukan hanya demi kembali bangkit. Dengan baki modal yang tidak seberapa, iseng ikut MMM. terkandas. Cuba peruntungan melalui paranormal, malah tambah susah ... ya pernah. Cuba beli nombor togel (modal nanya-nanya ke dukun), alih-alih nombor yg diharapkan keluar, malah-malah nombor dukunnya yang tidak dapat dihubungi lagi (judulnya kena tipu lagi). Cuba mencari pinjaman online, malah disuruh pemindahan kos pentadbiran.
    Pada diri saya terpatri: Lebih baik berusaha dan gagal daripada mengumbar aib diri dengan cara meminta orang untuk memahami kesulitan yang sedang saya hadapi. Apapun peluang yang datang, saya follow up. Tidak masuk akal? Mungkin. Hanya saja, saya berkeyakinan bahawa orang baik pasti akan diketemukan dengan orang baik. Seiring berjalannya waktu, Allah bukakan jalannya juga. Di suatu petang saya dipertemukan dgn sebuah dompet. Melalui dompet itulah Allah turunkan cobaan sekaligus jalan yg merubah nasib saya. Saya katakan cobaan, kerana pada masa itu saya tidak pegang wang sama sekali. Sedangkan dalam dompet tersebut selain identiti dan sim pemiliknya, ia juga mengandungi 4 Atm dari Bank yg berbeza sekaligus terdapat sehelai kertas kecil yang diselitkan mengandungi 6 digit angka.
    Saya hanya menduga-duga saja bahawa angka tersebut adalah pin dari salah 1 Atm di dompet. Belum lagi ada wang 2.4 jt rupiah dalam lembaran 100ribuan. Kan wow banget godaannya? Sejujurnya dalam lapar dan dalam desakan bil, ada godaan untuk mempunyai isi dompet tersebut. Hingga akhirnya saya putuskan utk mendatangi alamat yang tertera di dalam kad pengenalan. Sempat tanya sana-sini. Apabila tiba di alamat yg tertera, saya tidak menyangka bahawa menurut warga sekitar, si pemilik dompet tersebut adalah salah satu pejabat daerah. Dan kebetulan lagi, beliau tergolong sebagai dermawan di kotanya. Malah katanya, beliau tidak segan utk membantu orang yg benar-benar sedang kesulitan. Sama ada dengan memberikan pinjaman, atau memberikan modal usaha. Setelah berbual panjang lebar dan akan meminta diri, saya tidak menyangka sama sekali bahawa saya diajak untuk bergabung dalam perniagaan yg beliau uruskan.
    Pendek cerita, melalui peluang dari beliaulah saya dapat membetulkan keadaan ekonomi keluarga. Mengenai hutang saya? Ketika saya menulis kisah hidup saya ini, hutang saya telah mendekati lunas hanya kurang kira-kira dari 20jt saja. Jika saudara ingin turut bersilaturahmi dengan beliau, dgn tujuan untuk menyediakan pelaburan modal pada usaha yang saudara urus, atau ingin cuba peruntungan agar masalah hutang anda diberikan penyelesaian, saya bersedia utk mengantarkan saudara pada beliau.
    Tenang saja, tanpa bayaran apa-apa kok. Atau sekadar berhasrat utk berkongsi tips tentang bagaimana cara penyelesaian hutang pada kad kredit, KTA atau penyelesaian hutang pada rentenir, saudara boleh menghubungi saya via e-mail di :. Utk nombor telfon / bbm by request yaa.
    . Semoga saudara sekalian diberikan kemudahan dan kesabaran. Tetap semangat untuk berikhtiar. Kerana Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum sehingga kaum tersebut merubahnya. salam. Andreanbaskoro31@gmail.com oh iya, maklum saja sih .. Kalau ada yg mengaku boleh membantu tetapi meminta pemindahan sejumlah wang, sebaiknya tidak perlu ditanggapi. Tentunya anda tidak mahu bagai membeli kucing dalam karung kan? Kerana kalau pengakuannya memang benar, sepatutnya orang tersebut berani untuk bertemu secara langsung.

    ReplyDelete