Sunday 14 September 2014

Pendahuluan 3 Bulan tak habiis Cerita

KAEDAH /CARA  MENULIS PENDAHULUAN
Kaedah menulis pendahuluan ( Pelajar HALUS /SEDERHANA)
CARA  1: HAFAL DAN TUKAR(KARANGAN RESPONS TERHAD UNTUK SOALAN LANGKAH/USAHA/CARA)
TEMA + merupakan antara isu yang sering diwara-warakan dalam media massa di negara kita sejak akhir-akhir ini.Sehubungan dengan itu,semua pihak mestilah komited untuk mendepani isu ini kerana di mana ada kemahuan,di situ ada jalan. Persoalannya,apakah + TUGASAN+?

AMALAN BERJIMAT CERMAT+ merupakan antara isu yang sering diwara-warakan dalam media massa di negara kita sejak akhir-akhir ini.Sehubungan dengan itu,semua pihak mestilah komited untuk mendepani isu ini kerana di mana ada kemahuan,di situ ada jalan. Persoalannya,apakah + USAHA-USAHA UNTUK MENGGALAKKAN MASYARAKAT BERJIMAT CERMAT?
LATIHAN CARA 1:
SOALAN: Berikan pendapat anda tentang langkah-langkah untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya.
................................................................. merupakan antara isu yang sering diwara-warakan dalam media massa di negara kita sejak akhir-akhir ini.Sehubungan dengan itu,semua pihak mestilah komited untuk mendepani isu ini kerana di mana ada kemahuan,di situ ada jalan. Persoalannya,apakah.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................?

CARA 2: HAFAL DAN TUKAR (KARANGAN RESPONS TERBUKA JENIS NEGATIF)
            Soalan: Kesan Buruk Kemaruk Gajet.
            Dalam mendepani realiti dunia yang semakin padat dengan inovasi ini, isu kemaruk gajet semakin membarah dalam kalangan masyarakat.Realiti ini acap kali menjadi mauduk bicara para pemimpin masyarakat dan ahli politik.Lebih menarik lagi isu yang meruntun minda ini turut disiarkan di media massa untuk tatapan umum.Persoalannya ,adakah kita bersedia menghadapi kemelut  kemaruk gajet  yang melanda masyarakat kini? Sesungguhnya benarlah bicara bijak pandai ,tak tumbuh tak melata,tak sungguh orang tak kata. Oleh yang demikian ,lapangkan jiwa dan minda untuk merenung kesan yang akan timbul jika fenomena ini terus berlaku.


LATIHAN CARA 2:
SOALAN: Penyalahgunaan Laman Sosial  di Malaysia.
Dalam mendepani realiti dunia yang semakin padat dengan inovasi ini, isu................................................................................ semakin membarah dalam kalangan masyarakat.Realiti ini acap kali menjadi mauduk bicara para pemimpin masyarakat dan ahli politik.Lebih menarik lagi isu yang meruntun minda ini turut disiarkan di media massa untuk tatapan umum.Persoalannya ,adakah kita bersedia menghadapi kemelut  ...................................................  yang melanda masyarakat kini? Sesungguhnya benarlah bicara bijak pandai ,tak tumbuh tak melata,tak sungguh orang tak kata. Oleh yang demikian ,lapangkan jiwa dan minda untuk merenung kesan yang akan timbul jika fenomena ini terus berlaku.

CARA 3: HAFAL DAN TUKAR (KARANGAN RESPONS TERBUKA JENIS POSITIF)
            Soalan : Kepentingan Perpaduan Antara Kaum.
            Pada era pascamerdeka yang mencabar jiwa dan minda ini, amalan perpaduan(TEMA) kian mendapat tempat dalam kalangan masyarakat.Realiti ini acap kali menjadi wacana masyarakat yang mendominasi mentaliti kelas pertama.Lebih menarik lagi, isu yang membina jiwa dan minda ini turut menjadi santapan mata di laman sosial Internet .Persoalannya, adakah kita mampu mempertahankan kepentingan amalan perpaduan antara kaum yang kita kecapi selama ini? Sesungguhnya benarlah bicara bijak pandai bahawa bersatu kita teguh,bercerai kita roboh( ubah mengikut tema).Oleh yang demikian,lapangkan jiwa dan minda untuk merenung manfaat yang akan diperoleh jika senario ini berlaku.
LATIHAN CARA 3:
SOALAN: KEPENTINGAN HIDUP BERJIRAN
Pada era pascamerdeka yang mencabar jiwa dan minda ini, ........................................................................................ kian mendapat tempat dalam kalangan masyarakat.Realiti ini acap kali menjadi wacana masyarakat yang mendominasi mentaliti kelas pertama.Lebih menarik lagi, isu yang membina jiwa dan minda ini turut menjadi santapan mata di laman sosial Internet .Persoalannya, adakah kita mampu mempertahankan ............................................................................ yang kita kecapi selama ini? Sesungguhnya benarlah bicara bijak pandai bahawa ................................................................Oleh yang demikian,lapangkan jiwa dan minda untuk merenung manfaat yang akan diperoleh jika senario ini berlaku.


CARA 4 : Kuat Makan Dapat Sakit Angin ( KARANGAN RESPONS TERBUKA)
SOALAN: Melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi setelah menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia menjadi idaman setiap remaja.
Jelaskan ciri-ciri pusat pengajian tinggi yang menjadi idaman anda.
Keadaan/Isu semasa
Salin soalan : Melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi…
Mengapa
Mendapat pekerjaan yang terjamin
Di mana
Di IPT terkemuka
Siapa
Pelajar,ibu bapa
Apa
Apakah ciri-ciri ipt yang menjadi idaman?

            Melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi menjadi idaman setiap remaja.Hal ini demikian kerana remaja ingin mendapat pekerjaan yang terjamin masa depannya dengan gaji yang lumayan.Idaman setiap remaja sudah tentu di insitusi pengajian tinggi yang tersohor seperti Institut Teknologi Bandung atau di Universiti Harvard.Sementara itu, ibu bapa,masyarakat dan negara juga amat berharap para remaja melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi yang tersohor agar dapat membina Malaysia menjadi negara maju selaras dengan wawasan 2020.Persoalannya, apakah ciri-ciri pusat pengajian tinggi yang menjadi idaman setiap remaja?
LATIHAN CARA 4:
SOALAN: Usaha membentuk budaya membaca haruslah dipupuk daripada kanak-kanak.
                   Bincangkan peranan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak membaca.
Keadaan/Isu semasa
Salin soalan :

Mengapa

Di mana

Siapa

Apa


.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
CARA 5: DEFINISI + TOKOH+ SEJARAH + APA?
SOALAN :KEPENTINGAN HIDUP BERJIRAN
DEFINISI ISU/TEMA

TOKOH  BERKAITAN

SEJARAH  ISU/TEMA

APA /JAWAB SOALAN


            Islam mendefinisikan jiran sebagai orang yang tinggal dalam lingkungan empat puluh buah rumah di persekitaran rumah kita manakala Kamus Dewan mengatakan jiran ialah orang yang tinggal berhampiran dengan kita.Berdasarkan hadis Rasulullah SAW telah bersabda,jiran mempunyai tiga hak berbeza iaitu hak jiran agama,hak jiran sesama insan dan jiran yang juga keluarga kita.Memandangkan hidup berjiran ini amat penting pihak kerajaan telah lama mengadakan kempen-kempen kejiranan seperti kempen Semangat Kejiranan supaya amalan ini menjadi budaya masyarakat kita.Persoalannya,apakah kebaikan hidup berjiran?
LATIHAN: KEPENTINGAN  MEMELIHARA  HARTA  BENDA  AWAM.
DEFINISI ISU/TEMA
 Peralatan/tempat/kawasan untuk kegunaan orang ramai
TOKOH  BERKAITAN
Tan Sri Lee Lam Tye,kesedaran sayang akan harta benda awam masih kurang memuaskan
SEJARAH  ISU/TEMA
Kempen kesedaran telah lama dijalankan oleh...
APA /JAWAB SOALAN
Persoalannya,apakah....


.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment