Friday 9 November 2012

Tema Novel Kembara Amira

Tema Novel mesti ikut Bahagian Pembangunan Kurikulum 

Tema
 


Pengembaraan seorang remaja perempuan dalam mematangkan hidupnya. Hal ini digambarkan melalui watak Amira. Amira sebagai watak utama menghabiskan cuti persekolahan dengan menyertai ibunya iaitu Profesor Zaidah dalam ekskavasi menjejak kewujudan tamadun manusia.  Dalam pengembaraan tersebut, Amira bertemu dengan Malique dan Itai sehingga merungkai konflik keluarga, sejarah tragis keluarga Tau.

Persoalan
 


1.    Persoalan golongan yang berminat mengkaji peninggalan sejarah
·         Profesor Zaidah, Dr. Zawawi dan Rusdi sedang mencari kebenaran tentang kehidupan masa lalu melalui ekspedisi arkeologinya di Bukit Mat Raya.

2.    Persoalan cinta dan sayang akan alam / hutan
·         Malique (Sabi) walaupun tinggal di bandar tetapi tetap menyayangi hutan yang menjadi tempat asalnya sehingga dia bertindak memadam semua data kajian cari gali emas
·         Tau sanggup menakutkan pekerja syarikat pembalakan dengan menyamar sebagai makhluk berbulu demi menyelamatkan hutan tersebut daripada terus dicerobohi

3.    Persoalan hubungan persahabatan yang erat walaupun berbeza bangsa dan agama
·         Jacinta sering mengikut Amira semasa cuti sekolah  ke tempat ibu Amira menjalankan kerja-kerja arkeologinya.

4.    Persoalan kerenggangan hubungan antara anak dan bapa setelah bapa berkahwin
·         Jacinta tidak mahu pulang bercuti bersama-sama ayah dan ibu tirinya kerana kecewa dan sedih dengan tindakan ayahnya berkahwin lain setelah ibunya meninggal dunia.

5.    Persoalan sikap manusia yang tamak
·         O’ Hara sanggup datang ke Bukit Mat Raya kerana telah diupah oleh sebuah syarikat cari gali emas dari Pulau Pinang untuk mengesan lokasi emas

6.    Persoalan kegiatan manusia yang merosakkan alam sekitar
·         Kerakusan manusia yang melakukan pembalakan haram dan penerokaan khazanah hutan untuk mencari emas yang dilakukan oleh O’ Hara.

7.    Persoalan kepentingan ilmu perubatan tradisional
·         Ludin menggunakan cara perubatan tradisional untuk menyembuhkan Profesor Zaidah yang mengalami keretakan tulang tangan

8.    Persoalan kemusnahan hutan mendatangkan kesan yang buruk terhadap kehidupan
·         Kemalangan yang menimpa Pak Lias dan Profesor Zaidah apabila kenderaan yang dinaiki oleh mereka dihanyutkan oleh arus lumpur yang deras membuktikan bahawa kemusnahan alam sekitar mendatangkan kesan buruk

9.    Persoalan kehidupan yang sengsara sebagai akibat keruntuhan rumah tangga.
·         Tau hidup sengsara dan menyendiri di dalam hutan kerana tidak dapat menerima kenyataan bahawa isterinya Jennifer / Ipah sanggup mengkhianatinya dengan melarikan anaknya Malique / Sabi keluar dari kawasan perkampungan Orang asli dan mengikuti Johnny.

  
Plot
 

  
Pembinaan Plot

(i)            Permulaan

·         Amira bersama Jacinta memulakan pengembaraan menaiki keretapi ke Bukit Mat   Raya untuk menyertai ekskavasi menjejak kewujudan tamadun awal manusia. 

(ii)          Perkembangan

·         Amira dihanyutkan oleh arus deras semasa menunggu Malique dan telah diselamatkan oleh Itai.
·         Malique hilang apabila keretanya tergelincir ke dalam sungai semasa gerakan mencari salah seorang pekerja O’Hara yang hilang. 
·         Tau bersetuju untuk membantu Profesor Zaidah dalam usahanya menjejak kewujudan tamadun awal manusia.
·                     Malique merancang sesuatu untuk menggagalkan rancangan O’Hara.

(iii)         Klimaks
·         Kumpulan yang diketuai oleh Dr. Zawawi  menjumpai Gunung Gua Gajah yang mengandungi artifak (kapak dan tulisan zaman purba di dinding) yang sangat berharga untuk memastikan kawasan tersebut tidak akan diterokai oleh manusia yang rakus mengaut keuntungan dari sumber alam kawasan  tersebut.
(iv)         Peleraian
·         Akhirnya rahsia terbongkar bahawa makhluk yang berbulu adalah Tau manakala Malique dan Itai adalah anak-anak Tau.
·         Akhirnya kawasan tersebut telah diwartakan sebagai kawasan peninggalan sejarah yang harus dilindungi. 
Teknik Penceritaan
 


1.    Pemerian
Mereka berada di khemah ketiga selepas khemah Dr. Zawawi dan khemah Prof. Zaidah, khemah-khemah tersusun dalam bentuk separa bulatan, dengan paling hujung adalah khemah dapur. 

2.    Dialog
“ tentu tiket tu dah sampai, ” Amira bersuara antara dengar dengan tidak
“ Apa? ” Jacinta bagaikan tidak pasti dengan soalan Amira. 

3.    Imbas kembali
Amira ketawa kerana mengingatkan kembali kenangan semasa berada di Gua Niah ketika mereka turut serta dalam kerja lapangan yang dilakukan oleh ibunya.  Ketika itu Dr. Zawawi sedang menyiapkan tesis sarjananya. 

4.    Kejutan
Pembaca terkejut apabila mendapat tahu bahawa Malique dan Itai merupakan anak kepada Tau.

5.    Suspens
·            Dia tidak pasti ke mana dan siapa manusia yang sering membawa makanan untuknya.  Malique tidak sempat bertanya di mana dia sekarang.  Tetapi siapakah manusia itu. Adakah manusia itu mempunyai kaitan dengan hidupnya?  Kenapa manusia itu membantunya tetapi tidak berusaha mencari dari mana dia datang. 

·            Apa benda itu?”  Jacinta turut tidak sabar.  Hatinya berdebar-debar kencang dan setelah berminggu berada di perbukitan itu, Jacinta amat berharap mereka akan melakukan satu penemuan penting dan dia amat berharap perkara itu berlaku. 

·            Tiba-tiba Rusdi menjerit memanggil Dr. Zawawi.  Dr. Zawawi yang sedang asyik merakamkan dinding gua terkejut dengan panggilan Rusdi lalu menghentikan rakaman dan berlari ke arah Rusdi dan Itai.  Dia tahu Rusdi telah menemui sesuatu yang berharga dalam kajian mereka.

Watak dan Perwatakan
 

 Watak Utama
Amira
Antara Perwatakan Amira ialah:
1.        Seorang yang gemar untuk menghadapi cabaran / melakukan kerja-kerja mencabar
·         Semasa cuti persekolahan, Amira mengajak rakannya Jacinta ke Bukit Mat Raya, untuk turut serta dalam aktiviti cari gali arkeologi yang diketuai oleh ibunya, Prof. Zaidah. Dia lebih suka menghabiskan cuti persekolahan di situ daripada menghabiskan masa di rumah atau di pusat beli-belah.

2.        Seorang yang mudah mesra
·         walaupun baru berkenalan dengan Malique di kawasan Air Terjun Angin, Amira sudah mesra dan rapat dengan Malique. Perkenalan yang singkat tersebut menyebabkan Amira teruja untuk mengetahui tujuan Malique berada di hutan belantara itu. Amira juga sanggup pergi berjumpa dengan Malique seorang diri di kawasan air tersebut sehingga membahayakan dirinya dan diri Jacinta.
·         Amira juga menjadi mesra dan rapat dengan Itai yang telah menyelamatkan Amira daripada lemas dihanyutkan arus deras di kawasan Air Terjun Angin. Sejak peristiwa itu mereka menjadi rakan baik sehingga Itai sanggup membawa Amira ke kawasan hulu sungai tempat terdapatnya ketulan emas di dasar sungai tersebut.

3.        Seorang yang suka bertindak melulu/bersikap terburu-buru
·         Amira pergi ke kawasan Air Terjun Angin seorang diri tanpa memberitahu ibunya untuk berjumpa dengan Malique bagi mengetahui cerita sebenar tentang kedatangan John O’Hara ke hutan tersebut sehingga menimbulkan perkara-perkara yang pelik dan menakutkan di kawasan Desa Karpus. Sebaliknya tindakan Amira menyebabkan Amira dihanyutkan oleh arus sungai sementara Jacinta pula sesat di dalam hutan.

4.        Seorang yang cepat insaf / menyesali kesilapan yang dilakukan
·         Setelah peristiwa Amira dihanyutkan oleh arus deras dan Jacinta sesat di dalam hutan, Amira menyesali tindakannya. Hal ini telah menyusahkan ibunya kerana kerja-kerja cari gali terganggu. Prof. Zaidah marah akan Amira kerana bertindak tanpa menggunakan akal sehingga membahayakan dirinya dan rakannya semata-mata untuk bertemu dengan Malique. Selepas kejadian itu Amira berjanji kepada ibunya bahawa masalah tersebut tidak akan berulang lagi.
  
5.        Seorang yang penyayang
·         Kejadian Jacinta sesat di dalam hutan yang ditemui tidak sedarkan diri serta mengalami luka-luka di badannya menyebabkan Amira bersimpati dan bersedih atas mala pelataka tersebut. Amira begitu prihatin terhadap nasib yang menimpa rakan karibnya. Dia berasa lega apabila Jacinta pulih kembali. Amira meminta maaf atas tindakannya sehingga menyebabkan perkara buruk berlaku ke atas diri Jacinta. Sepanjang Jacinta terbaring di ‘hammock’ Amirlah menjaga makan minumnya.
·         Amira menjaga ibunya yang tercedera dengan penuh kasih sayang setelah ibunya mengalami kecederaan akibat kemalangan bersama-sama dengan Pak Lias.

6.        Seorang yang mementingkan hubungan persahabatan
·         Amira sanggup membawa atau mengajak Jacinta ke Bukit Mat Raya untuk mengikuti ibunya dan turut serta dalam cari gali arkeologi supaya Jacinta dapat melupakan masalah peribadinya. Malah Amira juga sanggup meredah hutan bersama-sama dengan Itai untuk pergi ke kawasan terdapatnya emas/kuarza demi persahabatannya terhadap Jacinta.

7.        Seorang yang berani
·         Amira sanggup dan berani pergi ke kawasan Air Terjun Angin untuk bertemu dengan Malique, malah sanggup menunggu seorang diri selama 2 jam, namun Malique tidak muncul kerana pada ketika itu Malique berada di Pulau Pinang.
·         Amira berani  mengikut Itai ke kawasan hulu sungai semata-mata untuk mengutip emas seperti yang dikatakan oleh Itai
·         Amira berani mengikut Tau ke Gunung Gua Gajah untuk mengumpulkan maklumat tentang kehidupan manusia zaman purba (zaman Neolitik).

8.        Seorang yang berjiwa kental/tahan lasak
·         Amira terlibat dalam usaha mencari dan menjejaki Malique yang hilang di kawasan Gunung Gua Gajah
·         Amira menolak cadangan Itai supaya Amira dan Jacinta berada di bawah kaki Gunung Gua Gajah sementara Itai, Pak Lias, dan Roslan masuk ke dalam gua sebaliknya Amira bertekad untuk masuk ke dalam gua tersebut. Amira juga tidak berasa jijik / geli ketika memijak lantai gua yang dipenuhi tahi kelawar.
·         Kekentalan jiwa Amira juga dapat dilihat semasa Amira berusaha mencari Malique di dalam gua, Amira menjelajah di dalam gua sehingga sanggup memanjat lubang kecil yang dipenuhi akar iaitu laluan ke puncak gunung walaupun ditegah oleh Pak Lias, dia sanggup membahayakan dirinya untuk menyelamatkan Malique.

9.        Seorang yang mahir dalam penggunaan ICT
·         Setelah  Amira menjumpai “mobile disk”, dia berusaha membuka perisian tersebut dengan bantuan rakan-rakannya. Dengan kemahiran yang dimiliki, Amira berjaya membuka perisian tersebut apabila Itai mencadangkan Amira menggunakan nama saintifik emas iaitu ‘aurum’ sebagai kata laluan. Melalui perisian tersebut mereka berjaya mengetaui kajian/laporan yang disediakan oleh Malique tentang cari gali emas di kawasan Bukit Mat Raya yang merupakan tempat kediaman suku Orang Asli Semai.

10.     Seorang yang tidak kenal erti putus asa
·         Peristiwa mencari Malique membuktikan Amira seorang yang tidak kenal erti putus asa dalam melakukan sesuatu usaha. Walaupun berjam-jam di dalam gua Gunung Gua Gajah, sehingga mereka tidak menemukan apa-apa kesan tentang Malique, namun Amira tidak berputus asa untuk terus mencari Malique, sedangkan pada ketika itu Pak Lias dan Roslan hampir berputus asa untuk meneruskan pencarian di dalam gua tersebut.


WATAK SAMPINGAN
1.    Jacinta
·         Berkulit cerah.
·         Berbangsa Cina.
·         Rakan sebilik Amira di sekolah swasta.
·         Anak seorang jutawan.
·         Telah kematian ibunya empat tahun lalu.
·         Seorang yang memendam rasa. Contohnya Jacinta tidak berpuas hati dengan ayahnya yang berkahwin lain tetapi Jacinta tidak cuba untuk berterus terang.
·         Seorang yang sensitif. Contohnya Jacinta cepat merajuk apabila isu keluarganya diungkit.
·         Seorang sahabat yang setia. Contohnya Jacinta sentiasa bersama-sama dan menemani Amira dalam apa-apa jua keadaan.

2.    Itai

·         Berkulit gelap.
·         Berbadan tegap.
·         Anak orang asli yang bersekolah di bandar.
·         Anak kepada Tau.
·         Bakal ketua kampung.
·         Seorang yang tahu selok belok hutan. Contohnya setelah belajar daripada Tau, akhirnya Itai berjaya mengenal selok belok hutan. Sebagai contoh, dia berjaya menyelamatkan Amira daripada dihanyutkan oleh arus deras.
·         Seorang yang prihatin. Contohnya apabila mengetahui Jacinta mahu memiliki batu Kuartza seperti Amira, Itai berusaha memujuk Jacinta dengan mendapatkan emas untuk dijadikan loket.
·         Seorang yang berani.  Contohnya, Itai berani untuk berlawan dengan makhluk berbulu yang amat digeruni oleh semua masyarakat orang asli.
·         Seorang yang mempunyai keistimewaan deria keenam.  Contohnya Itai dianugerahkan kelebihan deria keenam iaitu dapat mengenali tapak kaki, meneka jantina berdasarkan tapak kaki dan boleh menghidu bau yang dibawa oleh angin.

3.    Profesor Zaidah

·         Wanita pertengahan usia
·         Ibu kepada Amira
·         Pensyarah universiti
·         Meminati bidang arkeologi
·         Seorang yang penyayang contohnya, sebagai ibu Prof. Zaidah membelai dan memeluk Amira ketika Amira bersedih kerana Jacinta tidak sedarkan diri ketika sedang mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus. 


·         Seorang yang tegas. Contohnya sebagai pengarah projek di Desa Karpus, Prof Zaidah tegas dalam memberi arahan kepada setiap gerak kerja yang akan dilakukan.

·         Seorang yang tidak mudah berputus asa. Contohnya, Walaupun Prof Zaidah dihujani dengan pelbagai cabaran dan dugaan seperti keretanya pernah disabotaj sehingga terbabas, namun beliau bertegas untuk meneruskan projek cari gali tersebut.

4.    Tau
·         Seorang yang tinggi lampai.
·         Berbadan tegap.
·         Bapa kepada Malique dan Itai.
·         Bekas suami kepada Ipah (Jennifer).
·         Adik kepada Ludin.
·         Seorang yang bersifat prejudis. Contohnya, Tau tidak menyenangi kehadiran orang luar ke kawasan Bukit Mat Raya walaupun tanpa mengetahui tujuan mereka.
·         Seorang yang sanggup berkorban. Contohnya Tau sanggup menggantikan abangnya Ludin untuk berkahwin dengan Ipah agar abangnya dapat menjadi ketua kampung.
·         Seorang yang prihatin. Contohnya, pada setiap malam, Tau sanggup berada di Desa Karpus untuk menjaga keselamatan pelajar-pelajar Prof Zaidah tanpa pengetahuan mereka.
5.    Malique (Sabi)
·         Berkulit gelap.
·         Berambut kasar.
·         Anak Tau dengan Ipah.
·         Abang kepada Itai.
·         Seorang yang mahir dalam bidang IT. Contohnya, O’hara menyuruh Malique menyiapkan laporan menggunakan kemahiran IT yang dimilikinya.
·         Seorang yang mencintai alam sekitar. Contohnya, Malique sanggup mencipta virus sendiri dalam laporan yang disiapkan semata-mata untuk menggagalkan projek mencari emas O’hara yang boleh memusnahkan hutan tersebut.
·         Seorang yang bersopan-santun. Contohnya, semasa melawat Amira di Desa Karpus, sikap Malique yang beradap telah menambat hati Prof. Zaidah.


Gaya Bahasa
 


1.    Simile
Contoh:
·      Nafasnya naik turun kerana bagai mengejar kelajuan Itai melangkah.

2.    Personifikasi
Contoh:
·      Ketika itu jugalah seorang lelaki menerkam lalu menikam bertalu-talu ke arah dada
·      haiwan itu menyebabkan haiwan itu meraung dan dia akan tersedar dari tidurnya.

3.    Hiperbola
Contoh:
·      “Aku minta maaf kerana apa yang telah berlaku kerana ketika itu aku bukan manusia. Aku masih dipengaruhi oleh roh beruang yang menguasai kulit itu
4.    Sinkope
Contoh:
·      “Oi... kau tak teringin benda ni?” Amira bersuara dengan kuat untuk menarik perhatian Jacinta.
5.    Inversi
Contoh:
·      Kita hanya perlu berjalan mungkin satu atau dua jam dan di sana kamu nanti semua boleh lihat sendiri apa yang saya maksudkan.
6.    Kata Ganda
Contoh:
·      Jidin menyelak daun-daun hijau dan pertama yang dia lihat adalah mata biru Samantha.
7.    Peribahasa
Contoh:
·      Akhirnya ikan akan pulang ke lubuk jua walaupun kita cuba menghalang takdir.


Nilai
 



1.    Nilai bekerjasama
Contoh:
·         Pelajar tahun akhir telah bertungkus-lumus dan bekerjasama untuk memastikan projek yang dijalankan berjaya.
2.    Nilai kasih sayang
Contoh:
·         Kasih sayang antara Amira dan ibunya.  Sebagai ibu, Prof. Zaidah membelai dan memeluk Amira ketika Amira bersedih kerana Jacinta tidak sedarkan diri ketika sedang mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus.
3.    Nilai keberanian
Contoh:
·         Itai berani untuk berlawan dengan makhluk berbulu yang amat digeruni oleh semua masyarakat orang asli.
4.    Nilai cinta akan alam sekitar
Contoh:
·         Malique sanggup mencipta virus sendiri dalam laporan yang disiapkan semata-mata untuk menggagalkan projek mencari emas O’hara yang boleh memusnahkan hutan tersebut.

5.    Nilai semangat bermasyarakat
Contoh:
·         Dipaparkan melalui hubungan baik Amira yang berbangsa Melayu dan Jacinta yang berbangsa Cina.
6.    Nilai kesopanan
Contoh:
·         Semasa melawat Amira di Desa Karpus, sikap Malique yang beradab telah menambat hati Prof. Zaidah.
7.    Nilai ketaatan
Contoh:
·         Itai taat dan mematuhi arahan bapanya Ludin supaya tidak membawa orang luar ke kawasan lubuk emas.
8.    Nilai amanah
Contoh:
·         Ludin sangat amanah dalam menjaga rahsia bahawa Itai adalah anak kepada Tau bertahun-tahun lamanya.
9.    Nilai keikhlasan
Contoh:
·         Amira ikhlas mengajak rakannya Jacinta untuk menyertai percutiannya di Bukit Mat Raya.
10.  Nilai tolong-menolong
Contoh:
·         Ludin menolong mengubati tangan Prof. Zaidah yang tercedera akibat kemalangan yang berlaku bersama Pak Lias.
Pengajaran
 



1.    Sebagai ibu bapa, kita seharusnya memberikan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak.
Contohnya, kasih sayang antara Amira dan ibunya.  Sebagai ibu Prof. Zaidah membelai dan memeluk Amira ketika Amira bersedih kerana Jacinta tidak sedarkan diri ketika sedang mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus.
2.     Kita seharusnya memelihara dan menghargai alam sekitar yang dianugerahkan oleh Tuhan. Contohnya, Malique sanggup mencipta virus sendiri dalam laporan yang disiapkan semata-mata untuk menggagalkan projek mencari emas O’hara yang boleh memusnahkan hutan tersebut.
3.    Kita seharusnya bekerjasama dalam pasukan bagi menjayakan sesuatu matlamat. Contohnya, pelajar tahun akhir telah bertungkus-lumus dan bekerjasama untuk memastikan projek yang dijalankan berjaya.
4.    Sebagai rakyat Malaysia yang berbilang kaum, kita seharusnya menjalinkan hubungan yang baik dengan masyarakat yang berbilang kaum. Contohnya, dipaparkan melalui hubungan baik Amira yang berbangsa Melayu dan Jacinta yang berbangsa Cina.
5.    Kita seharusnya tolong-menolong antara satu sama lain terutamanya semasa dalam kesusahan. Contohnya, Ludin menolong mengubati tangan Prof. Zaidah yang tercedera akibat kemalangan yang berlaku bersama Pak Lias.




























No comments:

Post a Comment